Radio nykypäivänä

Radio on monimuotoistuvan audiomarkkinan keskiössä ja tiiviisti mukana arjessamme. Radiota kuunnellaan perinteisen FM:n lisäksi kasvavissa määrin netin kautta ja kuulijoille rakkaimmat radio-ohjelmat löytyvät myös tallenteina, joita kulutetaan podcastien tapaan. Teknologian kehityksen ja kattavien yhteyksien ansiosta audio kulkee mukana joka paikkaan.

Kaupallinen radio Suomessa – faktoja ja tavoittavuutta (pdf)

Suomalaiset ovat radiokansaa. Radio on läsnä kuluttajan arjessa aamiaispöydästä työmatkalle ja työpaikalta kodin askareisiin. Se on ystävä, jonka sanaan luotetaan. Alle 64-vuotiaiden kuuntelu keskittyy vahvasti kaupallisille kanaville. Yhden vuorokauden aikana kaupallinen radio tavoittaa lähes puolet suomalaisista ja viikoittain kaupallinen radio tavoittaa 68 % eli 3,4 miljoonaa yli 9-vuotiaista.

Mainostajille radio on tehokas väline brändin rakentamiseen ja huomion herättämiseen. Audio erottuu edukseen Attention Economy -tutkimuksissa ja äänen rooli mainonnassa kasvaa.

Kaupalliset radioyhtiöt tarjoavat laajan ja monipuolisen valikoiman mainosratkaisuja perinteisistä spoteista luoviin ohjelmayhteistöihin. Teknologian ja tekoälyn kehittyessä audio vahvistaa asemaansa entisestään ja rikastuttaa sisältöjä uusilla tavoilla.

Vuosi 2024 lukuina

3,4 miljoonaa suomalaista kuuntelee kaupallista radiota joka viikko

Kaupallinen radio tavoittaa 67 % suomalaista

Kaupallista radiota kuunnellaan 7 h 29 min viikossa

70 % kuuntelusta liveradiota

50 kaupallista radiokanavaa

Radion kuunnelluin hetki on klo 9.00 arkiaamuna

Kaupallinen radio on Suomessa poikkeuksellisen vahva.