Radion historian aikajana Suomessa

  • 1920-luku

    Vuonna 1921 paikalliset pienet radioyhdistykset saivat ensimmäisiä kokeilulupia radiolähetyksiin.

    Vuonna 1924 perustettiin ensimmäinen ns. mainosradio, Radiola. Se toimitti mm. saman vuoden olympialaisten tulokset kansalaisille nopeammin kuin sanomalehdet.

    Vuonna 1926 radiotoiminta keskitettiin vuonna 1926 perustetulle Yleisradiolle.

    Vuoden 1927 alusta astui voimaan laki radiolaitteista, jonka mukaan radiotoiminta tuli luvanvaraiseksi ja Yleisradio sai yksinoikeuden käytttää valtion rakentamaa suurasemaa.

  • 1930-luku

    Vuonna 1935 toimilupasopimukseen tuotiin ehto, jonka mukaan valtio sitoutui olemaan myöntämättä muille yrittäjille toimilupaa yleisradiotoimintaa varten. Samankaltainen radiotoiminnan keskittyminen valtion haltuun tapahtui useimmissa Euroopan maissa. Puoli vuosisataa kestänyt yleisradio-aika jatkui vuoteen 1985, jolloin paikallisradiot avasivat kilpailun.

  • 1983

    Suomen Paikallisradioliitto (myöhemmin nimeltään RadioMedia) perustetaan syyskuussa 1983. Liiton tarkoituksena on saada Suomeen kaupallinen radio Yleisradion rinnalle.

  • 1985

    Valtioneuvosto myöntää 21.1.1985 kahden vuoden kokeiluluvat kirjavalle joukolle radioyrittäjiä. Suomi on Pohjoismaiden ensimmäinen maa radion kaupallistamisessa. Innokkaat pioneerit alkavat puskea toimintaa vauhdilla käyntiin. Yhteensä 18 uutta radiokanavaa aloittaa radioaalloilla kaupallisen radion ensimmäisen toimintavuoden aikana.

    Radio Lakeus ehtii ensimmäisenä, se starttaa Nivalassa 27.4.1985.

    Radio Cityn toiminta käynnistyy vappuaattona 30.4.1985. Studiossa ovat muun muassa Juha Tynkkynen, Outi Popp ja Teppo Turkki. Eino Grönin Valkovuokot kuullaan ensimmäisenä radiobiisinä ja Vakuutusyhtiö Kansan spotti ensimmäisenä radiomainoksena. City-kulttuuri saa alkunsa Suomessa.

    Tampereen Radio 957 syntyy elokuussa, ja Turun Auran Aallot syyskuussa.

    Pääkaupungin toisen toimiluvan saa paikallisten ja poliittisten päivälehtien yhteisyritys Radio Ykkönen, Radio Ettan. Sitä lähtee luotsaamaan Markku Veijalainen. Lähetykset alkavat 30.8.1985. Kanavan ensimmäinen biisi on Queenin Radio Ga Ga.

  • 1986

    Ensimmäiset hittiohjelmat saavat päivänvalonsa, ja suomalaiset rakastuvat radioon. Radio Cityssä käynnistyy Sakke Järvenpään ja Mato Valtosen legendaarinen Pullakuskit-ohjelma, joka jatkuu vuoteen 1993 saakka.

  • 1987

    Suuren maailman ilmiö saapuu Suomeen. Mara Moottori ja myöhemmin Klaude Kopteri alkavat lentää taivaalla ja raportoida Helsingin liikennettä radioaalloilla. Parhaimmillaan kolme kopteria teki aamuisin selkoa pääkaupunkiseudun pienehköistä ruuhkista vuosikymmenen vaihteessa.

    Kilpailu kuulijoista kiristyy entisestään Helsingissä, kun Radio Syke saa toimiluvan.

    Radiomainonnan luovuudesta kilpaillaan ensimmäisen kerran tosissaan. Vuoden 1986 parhaat kotimaiset radiomainokset pannaan järjestykseen, voittajaksi valitaan farkkumerkki Mic Macin spotti.

  • 1988

    Muuan Antero Mertaranta aloittaa uransa Rytmiradiossa Lahdessa selostamalla paikallisen jääkiekko-ottelun.

  • 1989

    Radio Cityn aalloilla alkaa elämöidä joku Ruben Stiller. Myös Lyly Rajala aloittaa toimittajana Oulun Megassa. Radio Kajaus aloittaa toimintansa.

  • 1990

    Yle on tuskaillut jo muutaman vuoden kuulijakadossa. Suuri kanavauudistus esittelee Ylen uudet radiokanavat kesäkuussa 1990. Ne ovat koko kansan Radio Suomi ja nuorille suunnattu Radiomafia. Nuori Jari Sarasvuo nimitetään Radio Cityn vastaavaksi päätoimittajaksi.

  • 1991

    Lama syö taloutta. Monet kaupalliset radiokanavat joutuvat supistamaan toimintaansa. Lupaavia uusia ääniä palkataan silti. Vasta 22-vuotias Maria Guzenina aloittaa Radio Cityssä. Parin vuoden päästä hänet löydetään juontajaksi MusicTV-kanavalle.

    Paikallisradioliitto, Yleisradio, Suomen Radiobooking ja Suomen Gallup-Media Oy solmivat vuonna 1991 sopimuksen, jotta kaikki radiokuuntelua koskevat tutkimustulokset olisivat yhteismitallisia kaikille radioille. Syntyy Kansallinen radiotutkimus, KRT, jota ylläpitää Finnpanel.

  • 1992

    Mozart, Sibelius, Bach, Beethoven ja muut historiamme merkittävimmät säveltäjät vyöryvät eetteriin. Ensimmäinen formaattiradio, klassiseen musiikkiin keskittyvä kaupallinen radiokanava syntyy, kun vantaalainen Radio Lohi muuttuu Classic Radioksi.

  • 1993

    Kaupallisten radiokanavien massiivisten ilmaistapahtumien aika huipentuu kesällä Helsingissä. Ensin Radio Ykkönen tuo Beach Boysit Kaivopuistoon. Viikko tämän jälkeen koetaan spektaakkelimainen yhteiskonsertti: Leningrad Cowboys ja Puna-armeijan kuoro esiintyvät Senaatintorilla 70 000 suomalaiselle. Järjestäjänä on Radio City.

  • 1994

    Paikalliset radiokanavat saavat lisää volyymiä. Keväällä 1994 myönnetään ensimmäiset kuuluvuudeltaan puolivaltakunnalliset toimiluvat. Radio City ja Radio 100 saavat jaetun luvan nuorisoradiolle, josta syntyy seuraavana vuonna Kiss FM. Radio Foni aloittaa Porvoossa.

  • 1995

    Kaupallinen radiotoimiala skoolaa 27.4.1995. Se viettää 10. toimintavuottaan.

    Kiss FM aloittaa lähetyksensä. Siitä tulee Suomen ensimmäinen puolivaltakunnallinen kaupallinen radiokanava ja ensimmäinen hittiradio. Kanavan tähdiksi ponnahtavat Tuomas Enbuske, Henkka Hyppönen ja Jenni Pääskysaari. Myöhemmin samana vuonna starttaa Radio NRJ. Hit music only. Radio Ykkönen, Radio Ettan hiljenee radioaalloilla 15.12.1995. Viimeisenä biisinä soi jälleen Queenin Radio Ga Ga.

  • 1996

    Kaupallinen radiotoimiala saavuttaa työvoiton: ns. uutisradio saa toimiluvan ensimmäiselle täysin valtakunnalliselle kaupalliselle radiokanavalle. Kanavan nimeksi tulee Radio Nova.

  • 1997

    Radio Nova aloittaa lähetyksensä 12.5.1997. Äänessä ovat muun muassa Annika Metsäketo, Pertti Salovaara ja Arttu Harkki. Radio Dei perustetaan myös samana vuonna.

    Suomen paikallisradioliitto ry muuttaa nimensä Suomen Radioiden Liitto SRL ry:ksi.

  • 1998

    Musiikki nousee yhä vahvempaan rooliin kaupallisilla radiokanavilla. Aikaisemmin Helsingissä käynnistyneestä Radio Stadista tulee Groove FM.

    Suomen Radioiden Liitto perustaa brittiläisen esimerkin mukaisesti markkinointiyhtiökseen RAB Finland Oy:n vastaamaan toimialan markkinoinnista ja tiedotuksesta sekä liiton ulkomaisista edunvalvontatehtävistä.

  • 1999

    Kaupallisten radiokanavien kirjo kasvaa. Elävän musiikin yhdistys Elmu ry:n Lepakkoradio-projektista syntyy Radio Helsinki. Periaatteena on soittolistattomuus. Juontajat, kuten Njassa, Ari "Paska" Peltonen ja myöhemmin Maria Veitola, valitsevat itse omat biisinsä.

    Myös Suomessa matkustavat ja Suomessa asuvat venäläiset saavat oman kanavansa, kun Radio Sputnik aloittaa.

  • 2000

    Mediatalo SBS järjestää kyselyn kuulijoidensa musiikkimieltymyksistä, ja kansa vastaa. Pian syntyy Iskelmä. Kanava omistautuu kotimaiselle kevyelle musiikille ja kansainvälisille klassikoille.

  • 2001

    Yli kymmenen paikallisradion Radio Plus -ketju lopettaa toimintansa. Osa asemista jatkaa toimintaansa omalla nimellään.

    Radio SuomiPOP käynnistyy. Kanavasta kasvaa maamme laulujen ykkönen.

    Jokeri-pomo Hjallis Harkimon urheiluun keskittyvä Sport FM starttaa valtakunnallisesti.

    Helmikuun 2001 toimilupakierros poikii Pohjanmaalle kokonaisen oman iskelmäradiokanavan, kun Kevyen Kanavan ympärille rakentuu Iskelmä Suomi -yhteistyöketju, joka levittäytyy poikki Väli-Suomen paikallisradioiden ketjuna. Mukana ovat Iskelmä 969 Simpsiö, Radio On, Radio Seinäjoki, Iskelmäradio Pohjanmaa sekä Radio Paitapiiska.

    Kaupallisten radioiden yhteenlaskettu viikkokuuntelijamäärä ylittää syksyllä 2001 ensi kertaa Yleisradion suomenkielisten kanavien kuuntelun.

  • 2002

    Vuonna 2002 radiomainontaan käytetään 44 miljoonaa euroa. Kuunnelluimmat kaupalliset radiokanavat ovat Radio Nova, Kiss FM, NRJ sekä Radio SuomiPOP.

    Vuoden 2002 lopulla 22 paikallisradiokanavaa ovat siirtyneet Iskelmä-ketjuun kumppanuussopimuksilla.

  • 2003

    Radio tekee uusia aluevaltauksia. Internet- ja matkapuhelinbuumin myötä radion kuuntelu muuttuu. Radio linkittyy suomalaisten arkeen entistä vahvemmin.

  • 2004

    Vuoden 2004 lopulle tultaessa suuri rakenteellinen uudistus on käyty läpi. Kaupallinen radiotoiminta Suomessa alkaa olla varsin keskittynyttä. Suuri osa paikallistoimiluvilla lähettävistä asemista kuuluu joko Iskelmä-ketjuun tai NRJ-ketjuun.

    Paikallisradioiden kanssa kilpailee kymmenen erikoisradiota. Niitä ovat klassisen musiikin kanava Classic Radio, jazz-musiikin kanava Groove FM, venäjänkielinen Radio Sputnik, urheilun erikoiskanava Radio City, uskonnollisten ohjelmien kanava Radio Dei, nuorisolle suunnattu Kiss FM, liikenneradio SuomiPLUS sekä pääasiassa kotimaista musiikkia lähettävät SuomiPOP ja Sävelradio.

    Valtakunnallisen Radio Novan ohjelmistossa tulee toimilupaehtojen mukaan olla huomattava osuus uutis-, ajankohtais- ja muilla puheohjelmilla.

    Kiss FM siirtää sisältöjään televisiokanavalle. The Voice haastaa kansainvälisen MTV Music Televisionin ja aloittaa musiikkipainotteiset lähetykset puolivaltakunnallisena tv-kanavana.

  • 2005

    Kaupallisen radion 20. toimintavuotta juhlitaan muun muassa yleisökilpailulla, jossa valitaan kaikkien aikojen parhaita radiomainoksia. Voittajien joukkoon nousevat Koffin ja Veikon Koneen spotit.

  • 2006

    Sanoma saa toimiluvat kahdelle uudelle taajuudelle. Ne syntyvät seuraavana vuonna.

    Radio City haudataan 8.12.2006 klo 17.11. Viimeisenä biisinä soitetaan AC/DC:n Highway to Hell. Tämän jälkeen kanavan taajuudella lähetetään vielä useana päivänä hammaslääkärin poran ja muiden instrumenttien ääntä.

    Toimilupakausi loppuu 31.12.2006. Se on samalla Sävelradion tarinan loppu.

  • 2007

    Uusi viisivuotinen toimilupakausi alkaa. Toistensa vastakohdat, Radio Rock ja pehmeiden suosikkien Radio Aalto, käynnistävät toimintansa osana Nelonen Mediaa. Myös populaari-ilmiöitä seuraava Basso Radio aloittaa Helsingissä 1.1.2007.

    Vuoden 2007 alussa SBS ja Kevyt Kanava sopivat yhteistyöstä Pohjanmaalla. Samana vuonna The Voice -radio- ja televisiokanavat yhdistyvät The Voiceksi.

    Niin ikään vuonna 2007 muuan Stefan Möller aloittaa toimitusjohtajana Suomen Radioiden Lii- tossa ja liiton omistamassa RAB Finland Oy:ssä.

  • 2008

    Mainostajat ostavat ensimmäistä kertaa radiomainontaa yli 50 miljoonalla eurolla yhden vuoden aikana. Taantuma kiristää yritysten rahanyörejä muissa medioissa.

  • 2009

    Kaupallinen radio pärjää mainosmediana lama-Suomessa erinomaisesti internetin ohella.

    Suomen Radioiden liitto SRL ry yhdistää markkinointiyhtiö RAB Finlandin ja SRL:n toiminnot vuonna 2009 ja ottaa nimekseen RadioMedia ry.

  • 2010

    Kaupallinen radio viettää 25. juhlavuottaan ja sille kuuluu hyvää: Suomessa toimii 49 kaupallista radiokanavaa, jotka tavoittavat 3,6 miljoonaa suomalaista joka viikko. Radio on ajankäytöllisesti suomalaisten ykkösmedia. Sitä kuunnellaan uskollisesti yli 3 tuntia päivässä.

    Suomen vanhin, alkuperäisellä nimellä toimiva kaupallinen radiokanava, Tampereen Radio 957 täyttää 25 vuotta 15.8.2010.

    RadioGaalassa juhlii yli 800 vierasta Senaatintorille rakennetussa "RadioAreenassa".

  • 2011

    Kaupalliset radiot pääsevät kaikkien aikojen myyntiennätykseen.

    Uudet toimiluvat kaudelle 2012-2019 myönnetään helmikuussa. Lupakausi on pidempi kuin koskaan aikaisemmin, kahdeksan vuotta. Valtakunnallisia toimilupia myönnetään kymmmenen, alueellisia ja paikallisia 54 kappaletta. Uutuutena mukaan tulevat kaksi kaupunkiverkkoa, jotka kuuluvat suurimmissa kaupungeissa.

  • 2012

    Historian tähän mennessä pisin radiotoimilupakausi alkaa.

    Amerikkalainen Discovery Communication ostaa SBS:n pohjoismaiden toiminnot. SBS herättää Radio Cityn eloon. Se laajenee neljään kaupunkiin, kun SBS yhdistää neljä paikallisradioonsa: Radio 957 Tampereella, Radio Jyväskylä, Oulun Radio mega ja Turun Radio Sata muuttuvat Radio Cityksi.

    Sanoma Media Finland ostaa Metroradio Finlandin koko osakekannan irlantilaiselta Communicorp Group Ltd:ltä. Yrityskaupan myötä Nelonen Medialle siirtyy Suomipop, Groove FM ja Metro FM.

    Stefan Möller valitaan Brysselissä toimivan Euroopan Radioiden liiton (Association Europeenne des Radios, AER) puheenjohtajaksi ensimmäisenä suomalaisena.

  • 2013

    Radio pitää pintansa. Radio tavoittaa edelleen 4,6 miljoonaa ihmistä viikoittain. Päivittäin radiota kuunnellaan noin kolme tuntia. Valtaosa kuuntelusta, 94 %, vastaanotetaan perinteisellä FM-radiolla. Kaupallisen radion kuuntelu ohitti ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen Yleisradion kanavien kuuntelun.

    Kaikki Suomen radiot lähettävät yhteisen viestin samaan aikaan 13.2. Maailman radiopäivänä.

    Valtioneuvosto myöntää 19 uutta toimilupaa. Sanoma News myy Radio Helsingin Kaupunkitarinat Oy:lle. Sanoman uusi valtakunnallinen radiokanava Loop aloittaa toimintansa Groove FM:n entisessä verkossa. Groove FM siirtyy paikalliseksi helsinkiläiseksi radiokanavaksi.

  • 2014

    Kaupallinen radio jatkaa kasvuaan ja tekee toistaiseksi parhaan ennätystuloksensa vuoden kokonaismyynnin ollessa 57 miljoonaa euroa.

    Suomessa on runsaat kuusikymmentä alueellista ja paikallista verkkoa sekä kaksitoista valtakunnallista tai osavaltakunnallista kanavaa. Vuoden aikana myönnetään useita uusia radiotoimilupia maakuntiin.

    MTV:n ja NRJ Finlandin mediamyynnit yhdistyvät.

    RadioMedian ja YLE:n yhdessä kehittämä kaikki radiokanavat kokoava Radiot.fi lanseerataan älypuhelimiin sekä verkkoselaimeen.

    Vuonna 2014 RadioMediaan kuuluu 30 radiotoimintaa harjoittavaa yritystä, jotka hallinnoivat 90 prosenttia Suomen radiotoimiluvista eli yhteensä 77 radiotoimilupaa.

    Stefan Möller valitaan toiselle kaudelle AER:ään.

  • 2015

    30 vuotta täyttävää kaupallista radiota juhlitaan näyttävästi Rautatientorin RadioGaalassa, joka televisioidaan Nelosella. Juhlavuotena kaupallisen radion mainosmyynti oli jo toista vuotta kasvussa ja vuoden aikana tehdään historia suurin myynti: 59,4 miljoonaa euroa. Mainonnan määrää radiossa nostetaan 20 prosenttiin vuorokautisesta lähetysajasta ja tuntikohtaisesta rajoituksesta luovutaan. Lisäksi alkoholimainonta kielletään radiossa kello 7-22 välillä.

    Radiomarkkinoilla tapahtuu suuria muutoksia: Bauer Media ostaa SBS Discovery Finlandin ja MTV myy Radio Novan sekä NRJ:n myyntitoiminnot Bauer Medialle. Bauer Media lanseeraa The Voicen tilalle uuden kanavan, Kissin. The Voice jatkaa verkkojulkaisuna.

    Myös paikalliset radioyhtiöt kohentavat markkina-asemiaan: Kevyt Kanava Oy ostaa useita paikallisradioita Kainuusta ja Savosta.

  • 2016

    Kolmas peräkkäinen ennätysvuosi. Kasvu 2,9 prosenttia ja liikevaihto 61,1 miljoonaa. Leena Puntila jättää radiojohtajan tehtävät. Sami Tenkanen nimitetään Bauer Median johtajaksi 2017 alkaen. Jussi Suvanto Nelonen Median radioiden johtajaksi. Sampsa Jolma valitaan RadioMedian hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi.

  • 2017

    Neljäs peräkkäinen ennätysvuosi. Kasvua 3,9 % ja liikevaihto 63,5 miljoonaa euroa. RadioMedia pääsee sopimukseen tekijänoikeusjärjestöjen kanssa on demand -palveluiden musiikinkäyttöä ja musiikinkäyttökorvauksia koskevista yksityiskohdista. Stefan Möller valitaan AER:n puheenjohtajaksi jo neljännelle kaudelle.

  • 2018

    Viides peräkkäinen mainosmyynnin ennätysvuosi! Kasvua kertyi 3,5 % edellisvuoteen ja mainosmyynti oli 65,7 miljoonaa euroa. Toimiluvat seuraavalle toimilupakaudelle myönnettiin vuotta etukäteen. Toimilupakaudesta on tulossa historian pisin, 10 vuotta (2020–2030). Uhkana ollut huutokauppamenettely ei toteutunut, ja se kertoo RadioMedian hienosta vaikuttamistyöstä koko alalla.

    Kaupallinen radio tavoittaa viikossa 74 % ja keskimääräisenä päivänä puolet väestöstä. Radion osuus kaikesta audion kuuntelusta on nyt 82 %.

    2000-luvun yksi suosituimmista radio-ohjelmista, Radio Suomipopin Aamulypsy, valitaan vuoden radio-ohjelmaksi jo seitsemännettä kertaa. Aamulypsyn Jaajo Linnonmaa valitaan vuoden radiojuontajaksi kahdeksannen kerran.

  • 2019

    Radion mainosmyynti kasvaa jo kuudetta vuotta peräkkäinen. Audion yleisen kasvun, digitalisoitumisen ja radioalan kovan työn ja luovuuden siivittämänä kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi 6,1 % edellisvuoteen verrattuna.

    Radioiden kuuntelu pysyi vahvana: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain.

    Sanoma Media Finland ostaa Aito Radiot ja Business FM -kanavan ja liittää ne osaksi Nelonen Mediaa.

    Alan yhteistyö jatkoi kehitystään, kun RadioMedia liittyi Medialiiton jäseneksi. RadioMedia lanseerasi Kuukauden radiobiisi -palkinnon ja ensimmäinen palkinto jaettiin Lauri Tähkälle helmikuussa.

  • 2020

    Vuonna 2020 alkaa historian pisin kymmenvuotinen toimilupakausi, joka tuo kaivattua pitkäjänteisyyttä radiotoimintaan. Jo kuusi vuotta putkeen kasvanut radiomainonta jatkaa kasvuaan alkuvuoden aikana, joka on samalla kaupallisen radion 35v-juhlavuosi.

    Keväällä 2020 maailmaa järisyttävä koronaviruspandemia iskee väkevästi myös kaupalliseen radioon. Huhtikuun lopussa radiomyynti on noin 22 prosenttia edellisvuotta jäljessä. Radion kuuntelu pysyy korkeana ja radion merkitys kansalaisille korostuu monella tavalla.

    Bauer Media osti ensin Classic Radion ja sitten Basso-radion.

    35-vuotiasta kaupallista radiota juhlitaan virtuaalisessa RadioGaalassa 5.6.2020.

  • 2021

    Bauer Media ostaa Mediatakojat Oy:n. Kaupan myötä Mediatakojien kaikki radiotoimiluvat siirtyvät Bauer Medialle.

  • 2022

    RadioMedia pyysi tammikuussa 2022 Yleisradio Oy:n hallintoneuvostoa suorittamaan ennakkoarvioinnin koskien Ylen internetissä tarjoamia audiosisältöjä, sillä ne ovat Yle-laissa ja EU:n valtiontukisäännöissä tarkoitettuja "merkittäviä uusia palveluja", jotka tulisi arvioida etukäteen. Ylen hallintoneuvosto päätti toimikauden aikana suorittaa ennakkoarvioinnin.

    Traficom järjesti toimilupien täydennyskierroksen 21.6.2022–31.8.2022. Lupia myönnettiin 10 yhtiölle tai yhteisölle.

  • 2023

    Radioplayer Suomi julkaistaan 31.1.2023.

    Sanoma lanseeraa uuden Easy Hits -kanavan, Me Naiset -kanava lopettaa ja GrooveFM:n kuuluvuusalue laajenee. Kevyt Kanava Oy aloittaa sisältöyhteistyön Sanoman radioiden kanssa. Radio Kaakko lopettaa toimintansa.

    Sampsa Jolma jättää RadioMedian puheenjohtajan tehtävän, uudeksi RadioMedian hallituksen puheenjohtajaksi valitaan Jussi Suvanto (Nelonen Media Radiot).

  • 2024

    Tasavallan presidentti myöntää RadioMedian toimitusjohtajalle Stefan Möllerille viestintäneuvoksen arvonimen 22.11.2024. Arvonimi on merkittävä tunnustus suomalaiselle kaupalliselle radiolle, ja Möller on ensimmäinen radioalan toimija, jolle se myönnetään.

    Stefan Möller valitaan 7. kaudelle AER:n puheenjohtajaksi.

    Yle Puhe -kanava hiljenee 7.1.2024. Kaakon Viestinnän uusi radiokanava Radio Tempo aloittaa 15. toukokuuta.

    Ruotsalaislähtöinen Mad Men Media ottaa haltuun Yle Puheelta vapautuneen radiotaajuuden, mikä tuo Suomeen ensi vuonna uuden valtakunnallisen ja kaupallisen radiokanavan.

    Sami Tenkasesta tulee myös Ruotsin Bauerin toimitusjohtaja.

  • 2025

    Vuonna 2025 vietetään kaupallisen radion 40-vuotisjuhlavuotta.